måndag 18 september 2017

Påfyllning med hjälp av våg

Hej!

Idag vill jag dela med mig av ett tips jag fått av Lisa när pennorna behöver fyllas på.

Det är ett par amerikanska copicinstruktörer som har kommit på detta från början så vill du veta mer än det jag delar med mig av så kommer länkar i slutet av inlägget!

Jag använder en liten våg som är köpt på Hobbex. Den tar max 500 g och visar g med decimal. 

Väga pennor

En ny Copic Sketchpenna väger någonstans mellan 14-14,6 g. Den här pennan är helt ny och oanvänd. Min våg visar 14,2 g med korkarna på. Utan korkar väger den 9,6 g.



Min E000 använder jag mycket och den hade börjat gnissla och kännas torr så då vägde jag den: 



2 g mindre än den nya pennan, med andra ord så behövs det påfyllning! Tur att jag har en refill (eller två till och med) Viktigt att kolla att det är rätt refill till pennan. 


Sen kan man göra på olika sätt för att fylla på. Vi har en tutorial sedan tidigare där Jessica visar hur man gör rent pennorna och fyller på. 
Jag droppar i alla fall på den breda spetsen utan att ta ur den. Den drar in vätskan i den gemensamma behållaren inuti pennan. Jag har tagit av båda korkarna på pennan för då blir det ingen luftbubbla inuti och färgen rinner in lätt.


Smidigast är att låta pennan ligga kvar på vågen medan man droppar på med refillern, då ser man direkt när den är klar.


Med korkarna på så är vi uppe i matchvikt igen:



De runda Ciaopennorna väger när de är nya ca 10,7- 11 g med korkarna på och ca 7,7 g utan korkar. 

Pennorna mår bäst av att vara saftiga så gå igenom din samling och väg dem med korkarna på, det tar bara några sekunder per penna. Det kan vara läge att fylla på om det saknas över 1 g, i alla fall om den används ofta. Se till att ha refiller till dina favoritfärger. Jag fick panik och beställde hem E000. Men det hade jag tydligen haft en gång tidigare också för jag hade den redan :D

Ha nu en fin dag och hoppas mitt tips kommer till nytta. Kan vara skönt med ett inlägg på svenska.
Här är i alla fall länkar till de amerikanska copicinstruktörernas sidor:



Kram från Rosa/Scraprosa








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar